31 januari, 2006

Ik en de wereld, totnogtoe: Het verlies van een geloof (einde)

Michel Houellebecq beschrijft in zijn boeken meestal de leegte en troosteloosheid van leven in een maatschappij gedomineerd door materialisme. Op een cynische manier omschrijft hij relaties en liefde in termen van marktwaarde. Vooral in "Elementaire deeltjes" gaat hij als kind van mei-68'ers tekeer tegen deze generatie die de hippie-terminologie nu heeft omgezet in zweverige New-age-theorieën. Ook ongenuanceerde anti-moslim uitspraken schuwt hij niet zodat hij zich in Frankrijk de woede van de intellectueel-linkse wereld op de hals heeft gehaald.

Als niet direct zeer succesvolle academicus en verstokt vrijgezel met weinig bewezen potentieel op de markt van de liefde viel het mij niet moeilijk om me met Houellebecq's hoofdpersonages te te identificeren en door hen gïnspireerd heb ik mij dan ook in de wereld van wat Fransen 'Libertinage' noemen gewaagd. Cap d'Agde, parenclubs, parkeerplaatsen, bordelen, cinema's: ik heb het allemaal gedaan.
Maar alhoewel Houellebecq's cynisch wereldbeeld mij raakt, weiger ik mij erbij neer te leggen.
Wat Houellebecq eigenlijk doet, is een vinger recht in de open wonde van onze maatschappij rammen. Die open wonde is de klaarblijkelijke staat van ontbinding die grote stukken van de maatschappij vertoond. Groeiende verindividualisering, vereenzaming, gebrek aan geloof (in ruime, niet zuiver religieuze, zin), uitrafeling van sociale netwerken, vervreemding, onderhuidse angst. Ik ga akkoord met de analyse van Houellebecq dat die voor een groot deel veroorzaakt wordt door de uniaxiale transformatie van onze maatschappij in een marktplein waarin de wet van vraag en aanbod de status van onschendbaarheid verworven heeft. Wel voor mij riekt onschendbaarheid naar fundamentalisme en daarvan is er al genoeg in deze wereld.

Tien jaar na mijn accreditatie als priester van de vrije economie, de technologie en de materiële vooruitgang leg ik mijn pij af. Ikwil ik deze annorectische samenleving (op de rand van flauwte) tot andere inzichten brengen. Ik ga vechten voor een volle, goedlachse, rondborstige maatschappij.

Geen opmerkingen: